Luftkvalitet och ventilation
En bra ventilation är viktig för att du ska må bra i din bostad. I inomhusluft samlas föroreningar från exempelvis matlagning, rökning, städning, dusch och tvätt. En dålig ventilation kan bidra till att skadliga ämnen bli kvar inomhus. Det kan också leda till hög luftfuktighet. Inomhusluften behöver därför bytas ut mot frisk luft utifrån. En fungerande ventilation bidrar till att minska risken för hälsoproblem orsakade av till exempel radon och fukt.
Vad kan du själv göra?
- Se till att tilluftsventiler är öppna.
- Rengöra frånluftsdon i badrum och filtret i köksfläkten från damm och smuts så att de inte täpps igen.
- Vädra vid behov.
Fastighetsägarens ansvar
Det är din fastighetsägare som är ansvarig för att ventilationssystemet fungerar som det ska. Om du upplever problem med ventilationen ska du i första hand vända dig till din fastighetsägare eller hyresvärd.
Ventilationskontroll
Fastighetsägare till flerfamiljshus är skyldiga att göra en ventilationskontroll, även kallad OVK. Det är en kontroll för att se om en byggnads ventilationssystem är tillräckligt bra.
Kontrollen ska göras innan ett ventilationssystem tas i bruk första gången och därefter med jämna mellanrum beroende på byggnadens ventilationssystem och hur lokalen används.
Samhällsbyggnadskontoret i Oskarshamns kommun ansvarar för tillsynen av ventilationskontrollen. Själva kontrollen ska göras av en certifierad kontrollant.
Obligatorisk ventilationskontroll (OVK)
Anmäl klagomål till kommunen
Innan du anmäler ett klagomål försök först kontakta din fastighetsägare, bostadsrättsförening eller den person/verksamhetsutövare som orsakar störningen, så de kan åtgärda problemet. Enligt miljöbalken är fastighetsägare och verksamhetsutövare ansvariga för att utreda och åtgärda risker för hälsa och miljö. Om du inte får hjälp kan du kontakta samhällsbyggnadskontoret.
Du anmäler klagomål i vår e-tjänst.
Anmäl olägenhet eller klagomål för miljö, hälsa eller livsmedel
Du kan också kontakta samhällsbyggnadskontoret via e-post, sbk@oskarshamn.se eller genom att ringa kommunens servicecenter, 010-35 60 000.
Du har möjlighet att lämna klagomål anonymt. Tänk på att vissa ärenden som lämnas anonymt inte går att utreda eftersom Oskarshamns kommun måste kunna kontakta dig för att göra en komplett utredning.
Box 706
572 28 Oskarshamn
Varvsgatan 8
572 57 Oskarshamn