Mat för äldre

Maten är en viktig del av vardagen för äldre och ska ge både näring och glädje. I Oskarshamns kommun arbetar vi för att måltiderna ska vara goda, näringsrika och trygga samt anpassade efter varje persons behov och önskemål. Med varierade menyer, flexibla måltidslösningar och möjlighet till delaktighet vill vi skapa måltidsstunder som ger både energi, gemenskap och livskvalitet.

Maten för äldre planeras med hänsyn till energi- och näringsbehov som kan förändras med åldern. Vi erbjuder mat som är lätt att äta, energität och rik på viktiga näringsämnen som protein, vitaminer och mineraler.

Vid behov finns konsistensanpassade måltider, exempelvis mosad eller finfördelad mat, samt möjlighet till dietistkonsultation för särskilda behov.

Måltider på äldreboende

På särskilda boenden ingår frukost, lunch, middag och minst tre mellanmål varje dag. Varje måltid ska innehålla protein, och dryck erbjuds mellan måltiderna. Måltiderna fördelas över de vakna timmarna på dygnet för att minska risk för undernäring, infektioner, förlust av muskelmassa och fallskador.

Lunch och middag lagas året runt av kommunens seniorkockar och levereras till de särskilda boendena. Seniormenyn innehåller traditionell husmanskost, nya influenser och växtbaserade måltider. Måltiderna anpassas till säsong, helger och årets högtider.

Varje dag kan de boende välja mellan tre olika lunchrätter. Till lunchen serveras även grönsaker eller rotsaker, bröd, matfett, tillbehör och dryck. Vid soppa serveras nybakat bröd, och under helger avslutas lunchen med dessert.

Maten är näringsvärdesberäknad enligt de Nordiska näringsrekommendationerna och följer Livsmedelsverkets nationella riktlinjer för måltider i äldreomsorgen.

På vissa boenden lagar omsorgspersonalen middag/kvällsmat. Då ansvarar de för att måltiderna ger tillräckligt med energi och protein.

Mellanmål och nattfasta

Lunch och middag står tillsammans för ungefär hälften av dagens energi- och näringsbehov. Resten behöver komma från frukost och tre till fyra mellanmål som bör vara energirika och innehålla 5–10 gram protein.

För att undvika att nattfastan (tiden mellan kvällens sista mål och morgonens första) blir längre än 11 timmar ska något ätas eller drickas sent på kvällen eller tidigt på morgonen. Omsorgspersonalen ansvarar för frukost, mellanmål och att förkorta nattfastan.

Konsistensanpassad mat

Många äldre har svårigheter att tugga eller svälja. Med rätt konsistens på mat och dryck kan risken för undernäring, uttorkning och lunginflammation minska. Konsistensanpassad mat ordineras tillsammans med logoped, sjuksköterska eller annan legitimerad personal.

Det finns sex konsistenser att beställa från kostenheten:

  1. Hel och delad – maten kan behöva delas i mindre bitar. Vid muntorrhet behövs extra sås.
  2. Grov paté – vid lättare tugg- och ätsvårigheter. Mjuk och formbar konsistens.
  3. Timbal – vid uttalade tugg- och sväljsvårigheter. Mjuk och slät, liknar omelettkonsistens.
  4. Gelé – vid allvarliga sväljsvårigheter. Mjuk och hal konsistens, äts med sked eller gaffel.
  5. Flytande – vid förträngningar eller skador i svalg och matstrupe. Släta, rinnande varma eller kalla soppor utan bitar.
  6. Tjockflytande – trögare än flytande, liknar gräddfil och kan vara lättare att svälja.

Det går även att beställa små mål för att bryta nattfasta, proteinrikt fikabröd och extra energi- och proteinrik mat.

Måltidshjälpmedel

Åldrandet kan påverka förmågan att äta och dricka. Det finns hjälpmedel såsom anpassade glas, muggar, porslin och bestick som kan underlätta måltiden. Dessa tillhandahålls av varje äldreboende.

Trygghet och kvalitet

Vi följer tydliga rutiner för hygien och livsmedelssäkerhet. Alla måltider kontrolleras för temperatur, hantering och spårbarhet för att säkerställa att maten är säker och av hög kvalitet. Personal är utbildad och rutinerna följs noggrant för att garantera att specialkost och vanliga måltider hanteras korrekt.

Valfrihet och delaktighet

Vi vill ge brukarna möjlighet att påverka sina måltider. Måltiden ska bidra till både hälsa och livskvalitet. Genom omtanke, variation och hög kvalitet vill vi skapa måltider som är njutbara och ger energi, gemenskap och trygghet – varje dag.

Måltidsråd

Äldreomsorgens måltidsråd är ett forum där boende har möjlighet att påverka maten och måltidssituationen på sitt boende. Måltidsrådet fyller en viktig funktion för att involvera äldre, men även de anhöriga i måltidsverksamheten.

Seniorrestauranger

Oskarshamns kommun har två seniorrestauranger som också är öppna för allmänheten. Det är restaurangen Drotten på Solbackas servicehus i Oskarshamn och restaurangen Nyhem på Nyhems servicehus i Kristdala. Seniorrestaurangerna erbjuder lunch i en social och trivsam miljö. Här kan äldre äta tillsammans, träffa andra och njuta av måltiden som en del av vardagen.

Restaurangen Drotten på Solbackas servicehus i Oskarshamn är öppen dagligen medan restaurangen Nyhem på Nyhems servicehus i Kristdala är öppen måndag till fredag. Vardagar erbjuds tre lunchrätter i form av dagens rätt, dagens gröna och dagens husman, en säsongsanpassad salladsbuffé med olika sorters grönsaker, rotfrukter och fruktbitar, hårt/mjukt bröd, matfett, dryck och kaffe. På helgen och röda dagar serveras en varmrätt samt dessert.

Öppettider

Solbacka seniorrestaurang Drotten

Måndag-fredag klockan 11.30–13.00.
Lördag, söndag och helgdag klockan 11.30–12.45.

Kristdala seniorrestaurang Nyhem

Måndag–fredag klockan 11.30–13.00.

Prislista 2025

  • Pensionärslunch, matsal – 92 kronor
  • Pensionärslunch, hemleverans – 79,90 kronor
  • Gäster – 131 kronor

Seniorrestaurangerna är kontantfria. Du kan betala med kort eller swish. 

Är du allergisk och i behov av specialkost tveka inte att fråga oss vad som finns i maten. I seniorrestaurangerna finns skyltar som visar vem du kan vända dig till med frågor om matens innehåll.

Hemleverans av matlåda (matdistribution)

I Oskarshamns kommun kan du som saknar förmåga att tillaga en fullvärdig måltid ansöka om hemleverans av varma lunchlådor, så kallad matdistribution. Lunchlådorna är näringsberäknade och anpassade efter behov. En biståndshandläggare gör en utredning och beslutar om matdistribution ska beviljas.

Vill du ansöka om att få lunchlådor kontakta kommunens Servicecenter,
010-35 60 000, servicecenter@oskarshamn.se, besöksadress Stadshuset, Varvsgatan 8, Oskarshamn.

Servicecenter förmedlar en kontakt till en biståndshandläggare som utreder och beslutar om du ska beviljas hemleverans av lunchlådor.

Lunchlådans innehåll

Lunchen består av en varmrätt med kokta grönsaker. På vardagar finns tre rätter att välja mellan, och under lördagar, söndagar och helgdagar serveras en rätt och dessert. Dryck, bröd och sallad ingår inte vid hemleverans av mat. För att måltiden ska bli så välsmakande som möjligt är det bra att ha tillbehör som lingonsylt, gelé, inlagd gurka eller andra tillbehör du gillar hemma.

Lunchlådans innehåll planeras utifrån säsong och högtider och med maträtter som är lämpade att packa och transportera till dig. 

Information på lunchlådan

På lunchlådan finns det en etikett som anger vilken maträtt det är, vilken veckodag och datum maten är tillagad och telefonnummer till köket som packat den varma lunchlådan.

Veckobeställning av meny

Du beställer lunchlådan via hemtjänsten som ger dig en meny att välja från. Beställningen lämnas tillbaka till hemtjänst senast fredag samma vecka.

Valmöjlighet finns också om du vill ha en lunchlåda varje dag eller minst 10 dagar i månaden.

Varje vardag kan du välja mellan tre olika maträtter. Du väljer genom att kryssa för om du önskar lunch 1, 2 eller dagens gröna. På lördagar, söndagar och helgdagar finns det en maträtt som du väljer genom att kryssa i lunch 1. Önskar du inte ha någon mat lämnar du fältet tomt på menyn.

Specialkost

Specialkost erbjuds till matgäster som av medicinska skäl behöver det utifrån diagnos och som en del av den medicinska behandlingen. Socialstyrelsen definierar specialkost som mat anpassat till ett specifikt sjukdomstillstånd. Exempel på specialkost är glutenfri kost, laktosreducerad kost, fettreducerad kost och poroteinreducerad kost.

Beställning av specialkost sker i samband med att du ansöker om hemleverans av lunchlådor.

Ändring i beställning

Om du vill göra ändringar i din beställning måste du meddela din ändring senast två dagar före leveransdatum för att avdrag för avbeställda lunchlådor ska kunna ske. Kontakta hemtjänsten som vidarebefordrar din ändring till kostenheten. 

Om du blir inlagd på sjukhus meddela hemtjänsten direkt eller planeraren. Meddela även när det blir aktuellt att återuppta din lunchlåda.

Avslut

Du kan när som helst meddela om du inte längre vill köpa lunchlådor genom Oskarshamns kommuns matdistribution. Du vänder dig då till Servicecenter eller din hemtjänst.

Distributionsställen

Måndag till söndag sker matdistribution av varma lunchlådor från Solbacka seniorrestaurang Drotten.

Måndag till fredag sker även matdistribution av varma lunchlådor från Påskallavikskolan och Kristdala seniorrestaurang Nyhem.

Leverans

I ditt område levereras lunchlådorna av hemtjänsten eller Jetpak som har till uppgift att överlämna maten till dig vid dörren. Du kan ha rätt att få hjälp att öppna din lunchlåda och få maten upplagd på tallriken. För att få detta måste du göra en ansökan om hemtjänstinsats, med ett tillhörande beslut.

Kostnad

Du betalar för så många lunchlådor som du beställt. Priset är detsamma oavsett typ av kost. Du får en faktura från Oskarshamns kommun. Om du även har hemtjänst debiteras kostnaden för lunchlådor på samma faktura som hemtjänstavgiften.

Synpunkter på maten

Om du har synpunkter på lunchlådan eller tips och idéer är du alltid välkommen att lämna in dem via vår e-tjänst för synpunkter.

Lämna synpunkter via vår e-tjänst