Skydda dig mot bedrägerier

Bedrägeri handlar om att någon medvetet lurar dig för egen vinning, oftast ekonomiskt, genom att utge sig vara någon de inte är. Det kan ske genom sms, e-post, telefon, fakturor, falska webbsidor eller hembesök. Är du medveten om vilka metoder bedragare använder ökar chansen att du kan genomskåda ett bedrägeriförsök.

Hemma

Bedragare kan knacka på din dörr och uppge att de kommer från exempelvis kommunen, en myndighet eller från ett företag som ska kontrollera att något fungerar så som vattenledningar, elektricitet eller larmsystem. I själva verket vill de komma över dina pengar, värdesaker eller bankuppgifter.

  • Släpp aldrig in en obekant person i ditt hem. Vid misstanke; tveka inte att be om legitimation eller stäng dörren.
  • Om du har anlitat ett företag, be alltid om en faktura. Inga seriösa företag so besöker dig hemma kommer att be dig om betalning på plats.

Via sms och e-post

Bedragare kan skicka sms eller e-post som ser ut att komma från en pålitlig källa som en bank, myndighet, företag eller en släkting för att kunna komma över dina pengar. Ofta innehåller meddelandena en länk som bedragarna vill att du klickar på. Länken kan leda till en falsk webbplats där du ska uppge bankuppgifter, kortuppgifter eller lösenord.

  • Klicka aldrig på länkar som kommer via e-post eller sms. Särskilt om du inte känner igen avsändaren.
  • Lämna aldrig ut känslig information som kortuppgifter, bankuppgifter eller lösenord.
  • Var misstänksam och är du osäker så ring banken, företaget eller myndigheten och fråga om de har skickat ett sms eller e-postmeddelande till dig.

Via telefon

Bedragare ringer och utger sig för att vara en bank, en släkting, ett företag, en myndighet för att få dig att logga in på din bank, lämna ut kortuppgifter och koder eller använda bank-id.

  • Vid minsta misstanke eller osäkerhet – lägg på luren!
  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller annan känslig information.
  • Identifiera dig aldrig med bank-id eller bankdosa på uppmaning av någon annan.
  • I vissa fall är bedragarna så skickliga att de kan få samtal eller sms att se ut att komma från myndigheter, företag eller från någon du känner. Är du osäker, lägg på luren och ring upp via ett telefonnummer du tagit reda på själv.

På stan

Bedragarna kan försöka komma åt din plånbok, betalkort eller väska när du riktar uppmärksamheten åt annat håll. Ibland är de flera bedragare som samarbetar. Koden till betalkortet kan de ha kommit över genom att stå nära dig i kassakön och titta på när du slår in pinkoden vid ditt köp

  • Håll för med handen när du knappar in din pinkod i kassan.
  • Upplever du att någon står för nära dig när du ska betala, be vänligt om personen kan flytta på sig.
  • Lämna aldrig din plånbok eller väska obevakad.
  • Förvara inte kortet tillsammans med pinkoden i plånboken.
  • Spärra kortet så fort som möjligt om du upptäcker att det är borta. Gör därefter en polisanmälan.

Om du misstänker att du är drabbad

Ta omedelbar kontakt med din bank för att spärra dina konton och ring sedan Polisen på telefonnummer 114 14 för att göra en anmälan.

Så hjälper du andra

  • Förebygg genom att prata om bedrägerier. Dela med dig av din kunskap och erfarenhet.
  • Visa hur man använder till exempel appar och digitala banktjänster.
  • Håll dig informerad om bedrägerier och var vaksam på nya metoder som kan påverka dig och dina närstående.
  • Hjälp till att göra en polisanmälan om någon du känner blivit utsatt för bedrägeri.
  • Använda någon av resurserna i länkarna inunder för att göra dig och närstående mer medvetna om bedrägerier.