Vatten och avlopp
Rent vatten i kranen och fungerande avlopp är en självklarhet i våra hem. Vatten är dessutom vårt viktigaste livsmedel. I Oskarshamns kommun ansvarar tekniska kontoret och samhällsbyggnadskontoret tillsammans för frågor som rör dricksvatten och avlopp. Vi ser till att du får rent dricksvatten levererat hem och att avloppsvattnet tas omhand och renas. Det är viktigt – både för din hälsa och för miljön.
Anslut din fastighet till kommunalt vatten- och avlopp
Om du vill ansluta din fastighet till det kommunala vatten- och avloppsnätet ska du fylla i en så kallad servisanmälan.
Du kan ansluta din fastighet till kommunalt vatten och avlopp om fastigheten ingår i kommunens verksamhetsområde. Om din fastighet ligger utanför ett beslutat verksamhetsområde har kommunen ingen skyldighet att erbjuda VA-anslutning, men i vissa fall kan anslutning ändå vara möjlig. Läs mer på sidan Utbyggnad av verksamhetsområden för vatten och avlopp.
Ansök om anslutning till kommunalt vatten och avlopp
VA-taxan
Felanmälan – vatten och avlopp
Har du upptäckt ett problem med kommunalt vatten eller avlopp kan du enkelt göra en felanmälan via vår e-tjänst.
Innan du anmäler – kontrollera detta:
- Om felet är inom din egen tomtgräns – kontakta en VVS-firma.
- Om felet är utanför din tomtgräns – använd kommunens e-tjänst för felanmälan.
- Du som bor i lägenhet – kontakta din hyresvärd i första hand.
Driftstörningar
Ibland händer det att det blir störningar i leveransen av våra tjänster, antingen på grund av planerade avbrott då vi behöver göra underhåll eller på grund av att något oplanerat har hänt.
Vid en driftstörning informerar vi dig så snart som möjligt. Vi använder bland annat en sms-tjänst för att skicka aviseringar vid exempelvis planerade arbeten eller störningar i området där du bor.