Utbyggnad av verksamhetsområden för vatten och avlopp

Kommunen bygger ut det kommunala dricksvatten- och avloppsnätet för att skydda människors hälsa och miljön. Det är vanligen kommunen som beslutar vilka områden som ska få kommunalt vatten och avlopp (VA). Länsstyrelsen kan också förelägga kommunen att förse ett befintligt område med kommunalt VA.

Förutom till befintliga bostadsområden byggs kommunalt vatten och avlopp även ut till nya exploateringsområden.

Vad är ett verksamhetsområde?

Ett verksamhetsområde är ett geografiskt område där kommunen ansvarar för att ordna:

  • Dricksvattenförsörjning
  • Spillvattenhantering (t.ex. från dusch, toalett och disk)
  • Dagvattenhantering (t.ex. regn- och dräneringsvatten)

Det är kommunfullmäktige som beslutar om att inrätta eller utöka ett verksamhetsområde.

Inom verksamhetsområdet är kommunen skyldig att bygga ut ledningsnätet så att alla fastigheter kan anslutas till de tjänster som beslutats. Målet är att skapa en långsiktigt hållbar lösning som uppfyller miljö- och hälsoskyddskraven.

Alla fastigheter inom verksamhetsområdet är skyldig att betala avgift enligt gällande VA-taxa i kommunen.

Anslutning till kommunalt VA

När blir jag ansluten?

Du blir ansluten när VA-ledningarna är utbyggda och testade. Då får du ett brev från kommunen med en karta som visar var din förbindelsepunkt finns – alltså platsen där du kan ansluta din fastighet. Därefter kan du påbörja anslutningen och du får en faktura på anläggningsavgiften.

Kommunen drar fram ledningar till förbindelsepunkten, som normalt ligger vid din tomtgräns. Du ansvarar själv för att gräva och dra ledningar från förbindelsepunkten in till huset (så kallade servisledningar).

Måste jag ansluta mig?

När ett område beslutats som verksamhetsområde, VA-tjänsterna är utbyggda och du fått meddelande om förbindelsepunkt, blir du automatiskt VA-abonnent. Då är du skyldig att betala avgifter enligt kommunens VA-taxa – oavsett om du kopplar in dig på de kommunala ledningarna eller inte.

Fastigheter utanför verksamhetsområde

Om din fastighet ligger utanför ett beslutat verksamhetsområde har kommunen ingen skyldighet att erbjuda VA-anslutning. Men i vissa fall kan anslutning ändå vara möjlig.

Skicka en förfrågan till kommunen så gör vi en utredning baserat på:

  • Avstånd till närmaste lämpliga anslutningspunkt
  • Om vi kan erbjuda tillräckligt vattentryck
  • Om kapaciteten finns att ta emot spillvatten

Kontakta kommunen i god tid för att se om anslutning är möjlig. I så fall kan ett särskilt anslutningsavtal tecknas.

Avgifter och kostnader

Vad kostar det?

Kostnaden för VA-anslutning bestäms av kommunens VA-taxa, som är beslutad av kommunfullmäktige. På vår sida om VA-taxa hittar du aktuella priser.

Glöm inte att du som fastighetsägare själv måste ordna med grävning för ledningar på din egen tomt. Tips: Samordna gärna med grannar och ta in gemensamma offerter för lägre kostnader.

När ska jag betala?

När kommunen skickat ut information om förbindelsepunkten och VA-kartan får du en faktura på anläggningsavgiften. Fakturan ska betalas inom en månad.

Vad gör jag om jag inte kan betala kostnaden för min anslutning?

I samband med utbyggnad av verksamhetsområdena för vatten och avlopp kan du ansöka om avbetalning på anläggningsavgiften enligt § 36 i lagen om allmänna vattentjänster (LAV).

Så här går det till

  1. När du fått fakturan – kontakta kommunen:
    • Mejla till: vatten@oskarshamn.se
    • Eller ring: 010-35 60 000
  2. Kommunen förmedlar kontakten med Visma, som hanterar avbetalningsplanen.

Villkor för avbetalning

  • Avbetalning kan ske under högst 10 år.
  • Vid försäljning av fastigheten måste hela kvarstående belopp betalas direkt.
  • Du måste kunna skaffa en godtagbar säkerhet, normalt ett pantbrev på summan. Pantbrevet hämtas ut hos lantmäteriet och ska vara i pappersform. Förbered detta i god tid innan du meddelar oss önskemål om avbetalningsplan.
  • Ränta är Riksbankens referensränta + 2 procentenheter.
  • Om en betalning uteblir får du först en påminnelse med tillkommande ränta och avgifter. Vid upprepad försening kan avbetalningsplanen sägas upp, och du blir då skyldig att betala hela det kvarvarande beloppet direkt.

Visma hanterar avbetalningsplanen. Tillsammans med dem bestämmer du hur ofta du vill betala – till exempel varje månad, kvartal eller halvår. Det finns även möjlighet att betala extra vissa månader eller att lösa hela beloppet i förtid. En uppläggningsavgift och aviavgifter tillkommer. Du får en inloggning till Mitt Visma där du kan följa ditt ärende. Återbetalningen sker vanligtvis med ett fast belopp per period, så kallad annuitet.

Vattenmätare

Alla fastigheter ska ha en vattenmätare som registrerar förbrukningen. Mätaren tillhandahålls och monteras av tekniska kontoret.

Fastighetsägaren ansvarar för att:

  • vattenmätarplatsen är säker och lättillgänglig.
  • konsol, avstängningsventiler samt backventil är installerade.