Gräva i kommunens mark och trafikanordningsplan

Vägmärken på en gata enligt TA-plan som visar hur trafiken påverkas.

Du som vill gräva, schakta, eller göra andra ingrepp i allmän mark måste ha ett grävtillstånd. Om arbetet kommer att påverka någon form av trafik på kommunala gator och vägar eller gång- och cykelvägar måste du även lämna in en trafikanordningsplan. För att få lägga ner rör och ledningar behöver du ha ett markavtal med Oskarshamns kommun.

Gräva i kommunens mark

Ska du gräva på kommunens mark behöver du känna till och följa kommunens grävbestämmelser.

Anvisningar för grävning i kommunal mark

Ansökan om grävtillstånd

Du måste ansöka om grävtillstånd för att få gräva på kommunens mark.

Ansökan för grävning i kommunal mark

Om trafiken påverkas ska du även skicka in en trafikanordningsplan.

Viktigt att veta var ledningar går

Innan du börjar gräva behöver du ta reda på var avlopps- och vattenledningar samt annan infrastruktur är dragna. Annars riskerar du att skada dessa ledningar och bli skadeståndsskyldig.

I den kostnadsfria webbtjänsten Ledningskollen.se kan du få omgående besked om vem som har olika typer av infrastruktur nedgrävd i närheten av ditt tänkta arbetsområde. Tjänsten fungerar för både privatpersoner, företag, myndigheter, kommuner och andra som planerar att gräva, schakta eller spränga på en specifik plats.

Bestämmelser för arbete nära kablar och elanläggningar (Oskarshamn energi)

Skriv markavtal

För att få lägga rör och ledningar i kommunens mark krävs att du och ditt företag har ett markavtal med kommunen. Ring 010-35 60 000 eller mejla till tekniska.kontoret@oskarshamn.se för att få ett avtal.

Efter att markavtalet är klart ska du ansöka om grävningstillstånd för varje specifikt grävningstillfälle.

Trafikanordningsplan (TA-plan)

Om du ska utföra arbete som påverkar trafiken på väg, cykelbana eller trottoar ska du lämna in en trafikanordningsplan till kommunen. TA-planen är till för att framkomligheten och trafiksäkerheten för gående, cyklister, kollektivtrafik, räddningsfordon och övriga motorfordon ska bli så bra som möjligt.

TA-planen ska visa vilken typ av skyltar, avstängningar och vägmärken som krävs för att skapa en god trafiksäkerhet och skydd på arbetsplatsen för de som arbetar där samt vägledning och ledning för trafikanterna.

Om arbetet hindrar framkomligheten för räddningstjänst, polis, ambulans och kollektivtrafik är det entreprenörens ansvar att informera dessa instanser. När du fått din godkända TA-plan ska du skicka den till berörda verksamheter.

Det ska finnas en kopia på godkänd trafikanordningsplan på arbetsplatsen.

Ansökan ska göras i god tid innan arbetet påbörjas.

Ansökan om trafikanordningsplan

Viktigt att tänka på

  • Om du behöver spärra av eller använda gator, gång- och cykelvägar eller torg för arbete, måste du planera noggrant. Målet är att skydda både arbetare och trafikanter. Planera så att gående, cyklister, kollektivtrafik och annan trafik enkelt kan komma fram. Ta särskild hänsyn till personer med funktionsnedsättning.
  • TA-planen ska visa hur trafiken ordnas samt vilka vägmärken och avstängningar som ska användas. Bifogad ritning ska vara måttsatt och väderstrecksangiven.
  • Området ska märkas ut i en karta eller ritning där det tydligt framgår var arbetet utförs.
  • Trafikanordningar ska märkas ut i skiss eller ritning (se exempelritningar nedan).
  • Om tidplanen för ditt arbete ändras och arbetet tar längre eller kortare tid än förväntat, ska du kontakta kommunen omgående.
  • Om trafiken stängs av på annat sätt än vad som står i den godkända TA-planen kan kommunen avbryta arbetet.

Viktigt för dig som bygger ställning på fasader och liknande

Vid arbetsdagens slut ska allt löst ställningsmaterial hägnas in med byggstaket.

Checklista enligt V3-principen för dig som ska utföra ett vägarbete i Oskarshamns kommuns vägar

Vid vägarbeten utsätts både trafikanter och arbetare för risker. För att skapa en säkrare arbetsmiljö har Trafikverket utvecklat V3-principen, som står för Varna, Vägleda, Värna. Principen innebär att man varnar trafikanterna för att de snart ska möta ett vägarbete, vägleder dem genom området med hjälp av skyltar och markeringar, och värnar (skyddar) både vägarbetarna och trafikanterna med hjälp av skyddsanordningar.

Allmänna förutsättningar

  1. Tillgänglig kontaktperson som ansvarar för utmärkning
  2. Arbetet utförs vid bra siktförhållande (genomsikt och väder)
  3. Personal bär korrekt varselklädsel
  4. Vägmärken är placerade enligt VMF
  5. Tidsbegränsning följs
  6. En godkänd TA-plan finns på plats
  7. Alla personal har rätt utbildning (Arbete på väg Nivå 1-3B)

V3-princip: V1 (VARNA)

  1. Trafikanordningar tas bort och området rensas efter ett avslutat vägarbete
  2. A20 ska alltid finnas uppsatta på arbetsplatsen
  3. Varningsmärken och övriga vägmärken som krävs ska vara uppsatta
  4. Lyktor, om de krävs, ska vara hela, rena och fungerande.
  5. Fordon: Markeringsskärmar X2 och andra anordningar är rätt placerade på fordon.
  6. Fordon: Har tillåtna varningslyktor och fungerande avstängningslyktor och backningslyktor

V3-princip: V2 (VÄGLEDA)

  1. Vägmärken är hela och rena
  2. Trafikanhopningar står rakt, stadigt och rätta placerade
  3. Vägmärken står på rätt avstånd
  4. Trafikanten får tydlig vägledning genom X3 eller övriga vägmarkeringar
  5. X1 och X2 används när hinder på tvären förekommer samt täcker hela hindrets bredd
  6. Vägmärket F26 finns uppsatt när det finns ett körfält att tillgå
  7. Utmärkning för E11 är rätt utförd
  8. Väntetid vid vakt är max 5 minuter
  9. Väntetid med trafikljus är max 3 minuter

V3-princip: V3 (VÄRNA)

  1. Trafikbuffert finns där det krävs och har rätt kapacitet
  2. Trafikbufferten är korrekt sammanlänkat och rätt placerat
  3. Personal, maskiner och matrialupplag finns utanför skyddszon
  4. Arbetande personal, maskiner och materialupplag finns utanför säkerhetszon
  5. Skyddsfordon används när så krävs
  6. GC väg är fri från arbetsfordon, redskap och material (Vid arbete på väg)
  7. Anordningar är anpassade till GC väg för personer med funktionshinder, barnvagn och rollator.
  8. Oskyddade trafikanter (Fotgängare och cyklister) ska vara separerad från fordonstrafik, provisorisk gångutrymme eller omledning finns (Använd J2)
  9. Avstängningar tvärsöver och längsmed GC väg finns där det krävs och är korrektmonterade
  10. Anordningar ska anpassas till kollektivtrafiken

Textförklaring

  • VMF: Vägmärkesförordning
  • TA-plan: Trafikanordningsplan
  • Arbete på väg Nivå 1: Grundkompetens för all personal som ska utföra vägarbete eller liknande där Trafikverket är beställare.
  • Arbete på väg Nivå 2: Kompetenskrav för förare av alla typer av vägunderhållsfordon, service- och arbetsfordon. Ger behörighet att utrusta och utmärka sitt eget fordon. Personal med kompetens enligt Nivå 2, får markplacera vägmärken och vara behjälplig vid utmärkningsarbete under ledning av personal med kompetens enligt Nivå 3A.
  • Arbete på väg Nivå 3A: Kompetenskrav för utmärkningsansvarig (utmärkning på en fast vägarbetsplats samt för att vara gruppansvarig för rörliga och intermittenta arbeten). Gäller även för personal inom BAS-P:s och BAS-U:s ansvarsområde med ett ansvarsåtagande. Där BAS-P är en byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering och BAS-U är en byggarbetsmiljösamordnare för utförande.
  • Arbete på väg Nivå 3B: Kompetenskrav för vakter, lotsförare och de som är ansvariga för trafiksignaler.

Teckenförklaring med bilder

 

Avgifter för grävtillstånd och trafikanordningsplaner

Kommunen tar ut en avgift för att hantera ansökningar samt uppföljning av tillstånden.

Avgifter för grävtillstånd och trafikanordningsplaner