Boendemiljö
Vi tillbringar en stor del av våra liv inomhus, därför är inomhusmiljön betydelsefull för vår hälsa. Hur vi upplever inomhusmiljön skiljer sig åt mellan olika individer och påverkas av exempelvis ålder, känslighet och livsstil. Här kan du läsa om vad kommunen gör och vad du själv kan göra för en bättre boendemiljö.
Inomhusmiljön påverkas bland annat av byggnadens utformning, installationer och materialval samt hur byggnaden används, underhålls och vårdas. Problem i boendemiljön kan orsakas av många olika saker. Det kan exempelvis handla om temperatur, buller, radon, fukt, belysning och luftens innehåll av olika ämnen.
Om du har problem med din boendemiljö, kontakta i första hand din fastighetsägare eller bostadsrättsförening. Hjälper inte det, kan du ta kontakt med samhällsbyggnadskontoret som utreder om problemet ska åtgärdas eller utredas vidare.
Om du har klagomål på boendemiljön
Om du har problem med din boendemiljö, kontakta i första hand din fastighetsägare eller bostadsrättsförening som har det yttersta ansvaret. Om du inte får gehör eller är nöjd med fastighetsägarens bedömning och åtgärder kan du göra en anmälan om olägenhet till oss på samhällsbyggnadskontoret.
För att samhällsbyggnadskontoret ska handlägga din anmälan krävs att
- klagomålet gäller något som är en hälsorisk så som buller, dålig ventilation eller för låg temperatur i bostaden
- problemet är varaktigt och inte tillfälligt.
Så här anmäler du
Du anmäler klagomål i vår e-tjänst. Samhällsbyggnadskontoret behöver få en så utförlig beskrivning som möjligt av den olägenhet, störning eller olaglighet du vill anmäla. Din anmälan utgör ett underlag för handläggningen av ärendet och kan även bli ett beslutsunderlag i miljönämnden eller, om ärendet överklagas, hos högre beslutsinstans.
Anmäl olägenhet eller klagomål för miljö, hälsa eller livsmedel
Du kan också kontakta samhällsbyggnadskontoret via e-post, sbk@oskarshamn.se eller genom att ringa kommunens servicecenter, 010-35 60 000.
Du har möjlighet att lämna klagomål anonymt. Tänk på att vissa ärenden som lämnas anonymt inte går att utreda eftersom Oskarshamns kommun måste kunna kontakta dig för att göra en komplett utredning.
Detta gör samhällsbyggnadskontoret
När samhällsbyggnadskontoret har fått din anmälan skickar vi ett brev till den som upplevs som störande för att få deras synpunkter. Vanligtvis får den som anmälan gäller två veckor på sig att svara.
Beroende på vad klagomålet handlar om kan vi behöva göra en inspektion. Om samhällsbyggnadskontoret konstaterar att det finns en olägenhet kan vi kräva att den som orsakar störningen vidtar åtgärder.
Egenkontroll för fastighetsägare
Du som är fastighetsägare eller hyresvärd har ett ansvar att löpande planera och kontrollera din verksamhet för att motverka och förebygga påverkan på miljön och de boendes hälsa.
Folkhälsomyndigheten - Fastighetsägarens ansvar för egenkontroll