Att göra på fritiden - lättläst

I Oskarshamns kommun finns det mycket att göra på fritiden.

Sporthallar

För dig som vill idrotta
finns sporthallar och simhallar.

Parker

Det finns parker och grönområden
där du kan promenera på gångvägar.

För barnen finns lekparker på många olika platser.

Badplatser

Runt om i Oskarshamns kommun
finns det många badplatser
att upptäcka under sommaren.

Det finns havsbad och insjöbad.
Kanske hittar du en ny favorit?

Många badplatser sköter kommunen.
Några badplatser sköter lokala föreningar.

Det finns också ett hundbad
ute vid Ernemar.
Där finns en skylt där det står hundbad.

Här kan du läsa mer om badplatserna i Oskarshamns kommun. (inte skrivet på lättläst)

Simhallen, Arena Oskarshamn

Åk rutschkana, bada bastu eller lek i barnlagunen.
Hos Arena Oskarshamn finns många olika bassänger!

Här finns också en bubbelsoffa, vattenkanon och gejser.

Här finns det aktiviteter som är kul för hela familjen.

Mer information om simhallen. (inte skrivet på lättläst)

Bibliotek

I Oskarshamn finns ett stort stadsbibliotek
och det finns flera mindre bibliotek
på andra platser i kommunen.

Stadsbiblioteket ligger i Kulturhuset.

På biblioteket kan du låna böcker och film och musik.

För att låna behöver du ett lånekort.
Det är gratis att skaffa ett lånekort.

Det finns böcker som passar för hur ung eller gammal man är.
Det finns böcker för små barn och för barn som går i skolan.
Det finns böcker för vuxna.

Biblioteken har talböcker och lättlästa böcker.

Du kan också läsa tidningar.

Du kan använda bibliotekets datorer.

På biblioteket händer det mycket spännande och kul.
Du kan träffa författare och höra om böcker.
På lördagar kan du lyssna när någon spelar och sjunger.

På biblioteket kan du träffa dina vänner.
Du kan vara själv på biblioteket.

Du kan också låna böcker i kulturbussen.

Kulturbussen stannar på många platser i kommunen
där det inte finns bibliotek.

På Kulturbussen kan du ibland lyssna på musik
eller se på teater – lite inne i stan
men framför allt i de mindre orterna i kommunen.

Här kommer du till bibliotekens hemsida (inte skrivet som lättläst)

Döderhultarmuseet

Axel Petersson, Döderhultarn, är en av Sveriges
mest kända träsnidare. 

Han levde i Oskarshamn 1868–1925.

I Döderhultarmuseet kan du se
nära 200 av Döderhultarns bästa träskulpturer. 

Sjöfartsmuseet

Sjöfart, båtar och skepp har alltid varit viktiga i Oskarshamn.

På Sjöfartsmuseet kan du se hur sjöfart
och båtar var förr i tiden
och fram till idag.

Du kan också se modeller av skepp,
teknik och saker för sjöfart.

För barn finns en stor lekhörna.
På skutan Thyra kan du leka i kabyss och styrhytt.
Här finns också leksaker på temat sjöfart,
piratmundering och flytvästar.

Konsthallen

I konsthallen visas utställningar med konst,
till exempel tavlor och skulpturer.
Utställningar med foto, konsthantverk
och kulturhistoria visas också. 

Fritidsgårdar

På fritidsgårdarna kan ungdomar träffas
och göra roliga saker tillsammans.